Automatyzacja i szok przyszlosci 29
Peryferyjny Kapitalizm Zalezny, dostepny w GoogleBooks:
"Doradca prezydentów USA, Noblista Robert Solow (z MIT) wraz z Brytyjczykiem Rowthornem dokonali analizy danych z 59 głównych gałęzi gospodarki USA i Wielkiej Brytanii za okres lat 1987-2000. Neoklasyczny model Solowa nie jest bynajmniej doskonały ale i tak jest koniem roboczym makroekonomii.
( Z pracy Solowa płynie bardzo ciekawy wniosek. W długim okresie tempo wzrostu nie zalezy od oszczędności ! Wzrost poziomu oszczędności daje tylko jednorazowy skokowy przyrost. Historia gospodarcza ostatnich lat Ameryki dowodzi słuszności tego wniosku bowiem gospodarka się rozwija a obywatele nie tylko nie oszczędzają ale są zadłuzeni po uszy. Solow dał zdumiewająco prosty ale skuteczny i sprawdzający się wzór na stopę wzrostu gospodarczego. Stopa wzrostu gospodarczego jest sumą stopy wzrostu technologii oraz sumą wazonego na 0.7 względnego wzrostu nakładów pracy i sumą wazonego na 0.3 względnego nakładu kapitału.
Wzór Solowa jest wart zapamiętania.
Tak więc 1% postęp technologiczny daje nam 1% przyrostu produkcji, 1% przyrostu nakładu pracy daje 0.7% przyrostu produkcji a 1% przyrostu kapitału daje zaledwie 0.3% przyrostu produkcji. Zatem kluczem jest technologia i pracownicy a nie wzrost nakładu kapitału.
Solow i Rowthorn ustalili ze rzeczywisty wzrost produkcyjności nastąpił zaledwie w 6 gałęziach.
Oto one:
-sprzedaz hurtowa
-sprzedaz detaliczna
-giełdy towarowe
Gałęzie te miały trzykrotnie większy wkład we wzrost niz trzy następne gałęzie:
-produkcja urządzeń elektronicznych
-produkcja informatycznych urządzeń elektronicznych w tym komputerów
-telekomunikacja
Co spowodowało tak fantastyczne wyniki w branzy handlu który poprawił wskaźniki produktywności ?. Odpowiedź - Potencjał zintegrowanej komputerowo techniki logistycznej i handlowej. Zastosowanie komputerów do automatyzacji przepływu i nadzoru towarów, centralizacja magazynów lub ich pomijanie oraz lepsze zarządzanie. W uproszczeniu mozna to nazwać fenomenem Wall Mart.
Komputery stosowano w branzy handlu od lat. Poszczególne kasy pracowały on-line i centralny komputer w duzym markecie miał na bieząco wszelkie dane o sprzedazy i stanie magazynu. Dopiero jednak przekroczenie masy krytycznej komputeryzacji oraz upowszechnienie Internetu zastosowanego do integracji całości systemu oraz zastosowanie zintegrowanych narzędzi do zarządzania, dało spektakularny wynik."
Automatyzacja ( czytaj postęp technologiczny ) jest dobra dla wzrostu PKB.
Dzikie, bezrozumne wpuszczenie do Polski zachodnich marketow bylo dywersja na polskim systemie gospodarczym.
Pojdzmy o krok dalej w automatyzacji handlu. Zastanowmy sie nad algorytmem automatycznego handlowca wybierajacego alternatywne towary do zamowienia do marketu. Jaką funkcje celu mialby on optymalizowac. On przy wyborze towarow do marketu bralby pod uwage marze i to jak towar sie szybko sprzedaje i ile zajmuje miejsca na polkach, jaka czesc jest zwracana lub utilizowana oraz volumen obrotu towarem. Czyli optymalizowalby funkcje celu, w przyblizeniu = marza / (m2 * czas sprzedazy), gdzie m2 to zajmowana przez towar powierzchnia.
Dla pelnej uzytecznosci algorytm musi wziac pod uwage sezonowosc sprzedazy okreslonych towarow a czasem przy wolnym obrocie towarem takze inflacje pieniadza zamrozonego w towarze i koszt dzialania lad chlodniczych.
Automatyzacja handlu oczywiscie pozbawi pracy kolejne osoby i obnizy place w handlu. Automatyczny transport autonomicznymi samochodami, zautomatyzowany magazyn, samoosbslugowe kasy.
Amerykańska sieć supermarketów Wal-Mart Stores, Inc, założona w 1962 roku przez Sama Waltona w 2014 roku zatrudniala 2,2 mln osób majac przychody 486 mld USD, przy zysku 27,147 mld USD. Rodzina Walton-ow jest bardzo bogata.
Firma jest największym prywatnym pracodawcą w USA, Meksyku i Kanadzie. Korporacja Wal-Mart ma fatalna opinie nagminnie łamiącej prawa człowieka. Firma zatrudnia nawet w USA nieletnich, w stanach gdzie nie jest to zakazane przez prawo.
Firmy dysponują ogromnymi zbiorami danych na temat swoich klientów i ich dzialań. Tak duża ilość informacji jest kopalnią cennej wiedzy. Big Data obecnie zajmuje sie analiza dużych zbiorów danych. W Marketingu analizuje sie wszelkie najbardziej aktualne informacji o konsumencie chcac mu zaproponowac to czego on aktualnie potrzebuje albo atakowany reklama moze kupic. Metody „Big data" są uzyteczne w przygotowaniu spersonalizowanych przekazów marketingowych ( kierowanych on-line na tablety i smartfony klientow ), przy wykorzystaniu reklamy podążającej za klientem - retargetingu. Skuteczność retargetingu potwierdzają wyniki różnych badań.
Niemniej reklamy kierowane do ogolu potencjalnych nabywcow dalej beda szeroko stosowane. Ciekawe czy w przyszlosci programy majace z baz danych ogromna wiedze o klientach beda w stanie wykreowac scenariusz skutecznej reklamy a nastepnie bez udzialu aktorow stworzyc dobry filmik reklamowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz