Innowacje czyli Dziewice w burdelu 5
Globalny amerykanski koncern General Electric, ktory powstał w 1892 toku, był i jest jedna z napotezniejszych firm swiata. Ma blisko 150 mld dolarow przychodow. Zatrudnia około 360 tysiecy pracownikow. Ma blisko 650 mld dolarow aktywow (!) a roczny zysk przekracza 15 mld dolarow. W laboratoriach GE powstało szereg epokowych wynalazków, między innymi lodówka, żarówka, gramofon, prądnica prądu stałego, turbina parowa, silnik prądu stałego, metody syntezy polietylenu i silikonu.
Jego obecne dziedziny dzialania to: energetyka, aparatura pomiarowa, przemysł lotniczy, przemysł kosmiczny, przemysł AGD, przemysł chemiczny, zaawansowany sprzęt medyczny w ogromnym repertuarze, bankowość, film.
Gdy GE potrzebuje do lancucha produkcyjnego jakas technologie to po prostu kupuje udzialy potrzebnej mu firmy. Instaluje tam swoj zarzad lub tylko dokonuje audytu i wyposaza firme we wszystko co jest jej potrzebne aby wykonac zadanie dla GE.
Niemiecki narodowy koncern elektrotechniczny Siemens, zalozony w 1847 roku, produkuje wyroby dla energetyki, transportu, oświetlenia. automatyki, medycyny, edukacji, informatyki i telekomunikacji. Ma dzial finanse i nieruchomości. Siemens ma okolo 105 mld Euro aktywow przy rocznych przychodach dochodzacych do 75 mld i zyskach do 5 mld Euro.
W Niemczech koncern - konglomerat zatrudnia około 130 tysiecy osob a w swiecie ponad 400 tysiecy. Rowniez Siemens ma na koncie sporo wynalazkow.
Obie firmy maja ogromna ilosc patentow.
Tylko w branzach bardzo nowoczesnych silne koncerny urosly bardzo szybko. W obszarach bardziej tradycyjnych koncerny wzrastaly dekadami i stuleciami.
Dawniej samochody produkowano w ogromnych pionowo zintegrowanych kompleksach przemyslowych nalezacych do danego koncernu. Ford River Rouge Complex lub Rouge Complex lub po prostu The Rouge to monstrualny kompleks Forda oddany do uzytku w 1928 roku. Z dowozonej rudy zelaza, wegla i mnostwa innych surowcow powstawaly gotowe samochody. Kompleks mial wlasna elektrownie, szkoly zawodowe a nawet szpital. W latach trzydziestych kompleks zatrudnial ponad 100 tysiecy osob.
Obecnie wiekszosc koncernow korzysta z dostawcow elementow do samochodow, ktorzy nie sa wlasnoscia danego koncernu. Niemniej w fabryce gdzie finalnie montuje sie samochod conajmniej tloczy sie z blachy i spawa karoserie a nastepnie ja zabezpiecza antykoorozyjnie i lakieruje.
Potezny Lucas Electrical Automotive Components zalozony w 1860 roku i zatrudniajacy 92 tysiace pracownikow, produkuje szeroka palete, glownie ale nie tylko, wyrobow elektrycznych i elektronicznych do samochodow.
Polski Groclin zatrudniajacy około 1700 osob produkuje w czterech zakladach poszycia foteli samochodowych.
Myslac powaznie o industralizacji, nowoczesnosci i innowacjach mozna by przejac fabryke od Fiata czy inna ( okazja bylo Volvo kupione przez Chinczykow ) lub zbudowac nowa fabryke. Dotychczas to polskie firmy byly przejmowane przez obcych a teraz sytuacja mialaby byc odwrocona ? Kto mialby wykonac takie skomplikowane zadanie budowy fabryki samochodow ? No wlasnie kto ? Polscy miliarderzy ktorzy wystaja z bezpieczniackiego rozporka przyzwyczajeni sa tylko do bardzo prostych i ustawionych biznesow. Gdyby za fabryke zabralo sie panstwo polskie to z tego bedzie kabaret i cyrk razem wziete.
Cisnie sie na usta jeszcze jedno pytanie. Po co w takim razie sprzedalismy nasza fabryke samochodow Fiatowi i dlaczego nie modernizowano Fabryki Samochodow Osobowych na Zeraniu az doprowadzono ja do zapasci techmicznej i totalnej dekapitalizacji ?
Komunizm mial ambicje modernizacyjne i chcial zerwac z peryferyjnoscia. ZSRR kupil od Forda i Fiata fabryki samochodow gdzie nastepnie prowadzil produkcje ale nie potrafil jej dobrze modernizowac. Nie potrafil zastosowac nowszych , lepszych i bardziej wydajnych technologi produkcyjnych oraz materialow. Polska tez nie potrafila wystarczajaco zmodernizowac zakupionego Fiata 125 i Fiata 126.
Frajerska, naiwna i falszywa idea transformacji zakladala ze boscy zachodni inwestorzy przyniosa Polsce nowoczesnosc i wysokie dochody z pracy u nich.
Poczatkowo do montowanego wlasnego samochodu mozna stosowac zakupiony kompletny zespol napedowy ale wlasna fabryke samochodow mozna stopniowo otoczyc wianuszkiem wlasnych fabryk.
No i jeszcz jedno. Miejsce pracy w nowoczesnej fabryce silnikow kosztuje nawet milion dolarow. Tym wiecej kosztuje im bardziej zautomatyzowana i wydajna jest fabryka.
Miejsca pracy w nowoczesnym przemysle sa generalnie bardzo drogie. A Polska pozyczane dolary, euro, jeny przeznaczala na wczesniejszych i mundurowych emerytow. Pozyczane franki szwajcarskie (poprzez system bankowy ) byly podstawa budownictwa. A teraz S&P swoim raportem sugeruje aby Polsce juz nie pozyczac.
Polska nie jest zadnym wyjatkiem. Dług zagraniczny państw rynkow wschodzących eksplodowal w okresie ostatniego dziesięciolecia z 900 mld dolarow do 4,4 bln dolarow. Teraz gdy kapital zaczal odplywac z peryferi do centrum wszystkie peryferyjne waluty od razu sie oslabily.
Całość zadłużenia krajów wschodzacych według IIF urosla w tym czasie z poziomu 5,4 bln dolarow do poziomu 24,4 bln dolarow. Himalaje długow.
Z tego taki wniosek ze dobre czasy do taniego pozyczania przez Polske dolarow powoli sie koncza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz