środa, 20 stycznia 2016

Rating Polski 5

Rating Polski 5

Definicja formalnoprawna zarządzania długiem:
Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych opracowywana jest przez Ministra Finansów jako czteroletnia strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny, uwzględniając w szczególności: uwarunkowania zarządzania długiem związane ze stabilnością makroekonomiczną gospodarki;
analizę poziomu państwowego długu publicznego;
prognozy poziomu państwowego długu publicznego i długu Skarbu Państwa;
prognozy kosztów obsługi długu Skarbu Państwa;
kształtowanie struktury zadłużenia;
prognozy i analizę niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.
Dokument ten Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia. Rada Ministrów po jego zatwierdzeniu przedstawia go Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej.
Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (T.j. Dz.U.2013.885 ze zm.), art. 75.

Na koniec wrzesnia 2015 roku rząd przyjął "Strategię zarządzania długiem publicznym" na najbliższe cztery lata. Dosc obszerne okumenty "Strategia zarządzania długiem" jako pliki PDF dostepne sa na stronie ministerstwa finansow.
Głównym celem rzadowej strategii jest "minimalizacja kosztów obsługi długu państwa w długim horyzoncie czasowym, przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykami (m.in.): refinansowania, kursowego, stopy procentowej, płynności budżetu państwa... Realizacji strategii służyć będzie zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych" .

Natomiast w Sejmie debatowano niedawno nad „Strategią Zarządzania Długiem” Według dyskutowanego projektu zadłużenie sektora publicznego czyli „general government” ma wzrosnąć w ciągu kolejnych trzech lat o 236,8 mld PLN !
W projektach przyjeto bardzo niska stope procentowa dla polskich obligacji, wynikajaca z rzekomo wysokiej wiarygodnosci kredytowej Polski co jest juz historia
Dlaczego długi rosna. Dlatego ze sa, wraz odsetkami, rolowane stare długi i emitowane sa kolejne nowe ( czyli wynikajce z primary deficit ) długi.

Zagrożenia dla strategii zarzadzania długiem mogą wynikać m.in. z: odmiennej od zakładanej sytuacji makroekonomicznej (np. wolniejszy wzrost PKB, wyższe stopy procentowe) oraz uwarunkowań międzynarodowych, np.: słabszego tempa wzrostu gospodarczego w Europie i w Stanach Zjednoczonych Ameryki, odpływu kapitału pożyczkowego w kierunku inwestycji na rynkach bazowych czy konsekwencji konfliktu na Ukrainie.

Jaki jest mechanizm powstawania publicznego dlugu wewnetrznego i zewnetrznego.
Przy zaciaganie kredytu zachodzi cesja przyszlego dochodu i ... władzy. Duznik zastawia pod kredyt swoj przyszly dochod i wladze. Gdy dluznik jest bankrutem wierzyciel organizuje mu zycie. Wierzyciel dokonuje projekcji swojej siły nad dluznikiem. Gdy dluznik ma bałagan to bedzie sila przywracany do pionu i stawiany na bacznosc.
Dlugi mozna dlugo zamiatac pod dywan ale w koncu cos zaczyna spod dywanu groznie warczec.

Podmioty wewnetrzne (opodatkowane przez rzad ktory ma nad nimi projekcje sily ) lokuja u panstwa wypracowane nadwyzki , ktore trafiaja poprzez budzet do konsumpcji okreslonych grup lub sluza do finansowania inwestycji panstwa. Powstaje dlug wewnetrzny. Japonia ma dlug publiczny glownie wewnetrzny, dochodzacy do 250% PKB i na nikim to nie robi wrazenia.

Podmioty zewnetrzne lokuja u panstwa wypracowane nadwyzki , ktore sa docelowo kierowane na finansowanie importu. Slowa docelowo uzyto poniewaz w istocie w Polsce dlugi zagraniczne skonsumowali wczesniejsi emeryci i lewi rencisci czy tez mundurowi.

Czyli kraj zadluzony zagranicznie mial deficyty w handlu zagranicznym. Krotko mowiac caly kraj konsumuje i inwestuje wiecej niz wypracowuje.
Nowoczesne i silne kraje zachodu, ktore maja nowoczesna gospodarke wypracowuja zagraniczne nadwyzki a slabeusze maja deficyt. Wyjatkiem sa hegemoniczne USA zadluzajace sie "zagranicznie" w swojej wlasnej walucie. One dysponuja potezna sila !

Bardzo istotne jest to co panstwo zrobilo z pozyczonymi srodkami, na co poszly pozyczone pieniadze. Jesli dlugi skonsumowali emeryci to nie ma zadnego zabezpieczenia kredytu.
Jesli dlugami sfinansowalismy skuteczna polityke rodzinna to wychowani nowi pracownicy sa zabezpieczeniem dlugu czy tez moze zakladnikiem - podatnikiem.
Jesli za dlug wybudowalismy uzyteczna infrastrukture czyli drogi, linie energetyczne i telekomunikacyjne to dlug ma pelne pokrycie w majtku. Za uzywanie infrastruktury zawsze sa pobierane oplaty ale niektore sa poljawne. Kupujac paliwo placimy podatki w nim ukryte takze na drogi. Ale gdy budzet jest pusty mozna zazadac ekstra srodkow za poruszanie sie autostradami ! Co ciekawe obcy uzytkownicy zaplaca od razu walutami. Za przesyl i dystrybucje energi elektrycznej czy paliwa gazowego tez pobiera sie slone oplaty. Zyski moze przynosic generujace duzy ruch lotnisko.
Stadiony wybudowane na Euro 2012 sa czystym podrecznikowym marnotrawstem a nie uzyteczna inwestycja. Generuja straty a nie dochod.

Taki kraj jak Polska zagraniczne dlugi moze splacac majac nadwyzke w handlu zagranicznym. Odnoszenie wielkosci zagranicznego dlugu do PKB, exportu czy importu jest nonsensem , trzeba go odnosic do nadwyzki handlowej w towarach i uslugach. Tylko podatek zaplacony przez eksportera netto jest de facto placony skarbowi w dewizach i moze sluzyc do splaty zagranicznych dlugow.

Z tego wszystkiego wynika ze Polskie dlugi sa raczej niesplacalne. Pozyjemy, zobaczymy.
Dane oficjalne o zadluzeniu i zobowiazanich trzeba uzupelnic o te ukryte.

Po bankructwie spowodowanym szalenstwami epoki Gierka, agenciakowi Kremla, tepemu zoldakowi i miernemu politykowi Jaruzelskiemu, wiele lat zabralo zrozumienie zasiegu projekcji sily zachodu, zanim Polska przystapila znow w 1986 roku do MFW czyli komornika. Jaruzelowi wydawalo sie ze wlada a tymczasem tylko szkodzil i pograzal Polske.

W gospodarce nie ma cudow. Dlugi kolekcjonujemy i rolujemy od 1971 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz