Automatyzacja i szok przyszlosci 13
W dziedzinie automatyzacji zgromadzenie krytycznych mas zmian przyspiesza i katalizuje dalsze zmiany.
Przygotowujac sobie delegacje w systemie tradycyjnym szukamy optymalnych dla nas polaczen komunikacyjnych i kupujemy bilety lub dokonujemy rezerwacji. W slowie optymalny miesci sie takze z pewna waga koszt polaczen.
Po czym po powrocie z delegacji zabieramy sie za wstukiwanie do komputera czasow podrozy i czasow pracy a takze wymieniamy wszystkie bilety, faktury za hotele , paragony taksowek i restauracji, paragony i faktury zakupow (paliwo i wjazd na autostrade) po czym papiery przekazujemy ksiegowemu i kadrowej, ktory juz w systemie informatycznym maja wstukane dane o przebiegu delegacji.
W niedalekiej przyszlosci polecimy udoskonalonej asystentce Siri aby nam zorganizowala podroz. W systemie bezgotowkowym wszelkie faktury elektroniczne splyna do firmy i ewentualnie jako platnosc pojawia sie na rachunku bankowym. Co najwyzej szef dzialu czy firmy przegladajac wydatki moze nas zrugac za nadmierne i nieuzasadnione wydatki.
W dziedzinie zautomatyzowanych procesow biznesowych szczegolnie wazna jest pewnosc ze przeslane elektroniczne dokumenty doszly do adresata.
Technologia generuje nierownosci.
Głownie Stany Zjednoczone wytworzyły świat trolli patentowych których zadaniem jest blokowanie innowacji i czerpanie nieuzasadnionych niczym korzysci. Obecny system niby-patentowy wzmacnia bogactwo najbogatszych. Prawdziwych patentow jest jednak bardzo malo. 99% lub wiecej patentow nie dotyczy autentycznie nowych idei. Patenty winny miec krótszy termin ochrony.
Nawiazujac do delegacji i biznesu. Sposrod 7 miliardow Ziemian zaledwie 3 miliardy maja jako taki adres !
Brak adresu umiemozliwia dostawe pradu i wody. Uniemozliwia dotarcie komunikacji. Uniemozliwia korzystanie ze sluzby zdrowia i wszelkich uslug publicznych. Bez adresu nie jestes obywatelem i nie mozesz głosowac. Nikt nie otworzy ci rachunku bankowego. Bez systemu adresow nie dziala publiczna poczta.
W Afryce praktycznie nie ma adresow. W miastach kwitnie nielegalne i dzikie budownictwo (w tym slumsy) a powstajace budynki nie maja adresow.
W cywilizowanym przeciez Dubaju publiczna poczta dziala dopiero od 2001 roku. Poczte wpierw dostarczali Hinusi na wielbladach i dysponowali wiedza o adresach. Pozniej samodzielnie odbieralo sie listy w zblokowanych skrytkach pocztowych. Obecnie rzad wdraża aplikację Makani (arabski – moja lokalizacja), która każdemu budynkowi nadaje 10-cyfrowe współrzędne.
Rzad podpatrzyl dzialanie korporacji Uber gdzie taksowki zamawia sie podajac wspolrzedne GPS.
W Dubaju tradycyjni kurierzy i taksówkarze radzą sobie na głównych ulicach. Ale gubia sie w labiryntach bocznych uliczek oznaczonych niezrozumiala kombinacą cyfr i liter.
Problem adresowania dotyczy takze krajow cywilizowanych.
Az 28% kosztów ponoszonych przez firmy przewozowe i dostawcze na świecie wynika z nieprezycyjnego adresowania skutkujacego czasochlonnym poszukiwaniem adresow i w koncu zwrotami niedostarczonych przesylek. Zywnosc w przesylkach ulega zepsuciu.
Nawet Londyn ma nieprecyzyjne mapy ulic. Irytacje kurierow budza tam jednokierunkowe lub krete uliczki lub uliczki zawracajace.
W Japoni w ogole nie ma uporzadkowanego systemu adresow miejskich ulic znanego z Europy i USA. Domy sa tam nazywane - numerowane chronologicznie i wedlug nazw sąsiedztw i przecznic.
Problemy moga zostac rozwiazane. Identyfikacje osoby i dostep do uslug publicznych zapewni ostatecznie identyfikacja biometryczna. Wspolrzedne GPS plus numer lokalu w budynku to adres. Ze zdjec lotniczych komputery ustala przebieg nienazwanych dzikich ulic i drog. Na biezaco dane aktualizacyjne do planow miast moga tez dostarczac kierowcy ( lub ich smartfony ) korporacji Uber czy innej. Tak czy owak cywilizacja moze i powinna dotrzec do dalszych 4 miliardow obecnych Ziemian.
Dotychczas Polska czerpala rozwojowe korzysci z dywidendy pokojowej ( peace dividend ) po zakonczeniu Zimnej Wojny. Polska jako panstwo przyfronowe raczej nie bedzie miejscem lokalizacji powaznych inwestycji. Za pozyczone miliardy dolarow i euro bedziemy kupowac przestarzala bron na zachodzie co da nam tylko pozorne bezpieczenstwo. To sie oczywiscie widocznie odbije na gospodarce. Potezna korupcja obecna przy defraudacji w przetargach wielkich kwot na uzbrojenie pogorszy jakosc rzadow i zmniejszy i tak nikłe zaufanie do rzadow.
W Polsce duza negatywna role odgrywaja antyrozwojowe grupy interesow. Dzialaja one role rowniez przy korupcyjnym stanowieniu prawa. Szczegolowo traktuje o tym raport "Rola Grup Interesów W Procesie Stanowienia Prawa W Polsce (The Role of Groups of Interest in the Legislation Process in Poland)", Krzysztof I. Rybinski i inni
"Polish Abstract: Ten raport prezentuje pełne wyniki badania nad realizacją interesów grupowych w procesie legislacyjnym w Polsce, które zostały przeprowadzone na próbie 1365 ustaw uchwalonych w latach 1990-2011. Takie badania zostało przeprowadzone po raz pierwszy w Polsce. Raport pokazuje olbrzymią skalę interesów grup nacisku realizowanych za pomocą wpływu na proces legislacyjny. Ponadto z obliczeń na podstawie zebranych danych i z wykorzystaniem modelu logitowego wynika że istotny wpływ na tworzenie prawa ma obecna sytuacja gospodarcza kraju, stan finansów publicznych, odległość do najbliższych wyborów parlamentarnych, jak i też osoba, która w danym momencie zajmuje stanowisko ministra finansów. Raport prezentuje też studia przypadku uchwalania niektórych ustaw, oraz wywiady z decydentami (w tym z byłymi premierami) i lobbystami, które odsłaniają kulisy tworzenia ustaw pod konkretne potrzeby."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz